Skip to content

De ce nu e avantajos sa iti iei abonamentul anual Metrorex

Sa ne intelegem de la inceput, nu am nimic contra Metrorex. Comparativ cu transportul de suprafata este mult mai comod, mai rapid si mai avantajos sa mergi cu metroul in Bucuresti. Eu una nu am mai mers cu autobuzul sau troleul de cel putin 8 ani. Ce am scris mai jos arata doar de ce nu mi se pare avantajos abonamentul anual Metrorex, orice alte aspecte sunt discutabile cu alta ocazie.

Noile cartele Metrorex

Dupa cum probabil stiti, incepand cu 15 octombrie 2017, Metrorex a introdus mai multe noi tipuri de cartele, printre care si un abonament anual de metrou la pretul de 720 de lei. Initial nu stiam care este pretul, stiam doar ca va exista acest tip de abonament, si deja ma gandeam ca va fi undeva la 400-450 de lei, si ziceam ca da, asta ar fi super afacere. Din pacate pretul este mult mai piperat, asa ca am zis sa fac niste calcule de bun simt, ca totusi, poate.. poate merita.

Ca sa calculez beneficiile reale ale abonamentului anual de metrou, am pornit de la zilele lucratoare dintr-un an si le-am adunat, sa vad cam cate zile lucratoare merge un bucurestean pe an cu abonamentul asta. Fara sarbatori, sambete si duminici, un bucurestean merge la munca dus-intors in jur de 249 de zile pe an. Multe, nu? 720 de lei impartiti la 249 de zile inseamna 2.89 lei pe zi, adica 1.44 lei calatoria. Nu e rau, chiar e mai ieftin decat sa iei cartele de 20 de lei care te duc la 2 lei calatoria, nu?
Insa atunci mi-am amintit de concediul de odihna, acele 21 de zile la care cu totii ar trebui sa avem dreptul, si am zis sa le scad, ca asa e corect, ca teoretic pleci si nu mai mergi cu metroul. Refacem calculul deci: 720 de lei impartiti la 228 de zile lucratoare inseamna 3.15 lei pe zi, adica 1.57 lei calatoria. Nici asa nu e rau, tot e mai bine decat sa iei cartelele de 20 de lei. Dar fata de abonamentul lunar de 70 de lei e oare mai avantajos? Impartind 70 de lei la 20.75 de zile lucratoare pe luna (media pe 2017), obtinem 3.37 lei pe zi, adica 1.68 de lei calatoria. Hmm, deja parca nu mai e mare diferenta intre 1.68 si 1.57 lei. Daca luam diferenta asta de 11 bani si o inmultim cu zilele lucratoare reale dintr-un an, adica 228, inseamna 25.08 lei.

Avantajele reale ale abonamentului anual Metrorex

Concluzia? Abonamentul anual este mai avantajos decat abonamentul lunar cu doar 25 de lei. Deci tu, Metrorex, vrei ca eu sa dau din buzunarul meu dintr-un foc 720 de lei (un efort consistent chiar si pentru un salariu semnificativ) ca sa am un beneficiu de doar 25 de lei fata de un abonament lunar. Pe langa acest beneficiu, imi este groaza sa ma gandesc ce se intampla daca dupa prima luna de utilizare, cartela se demagnetizeaza si trebuie sa stai sa iti dea liber de fiecare data doamna de la acces… as innebuni la propriu. Sau te-a prins ploaia si s-a udat, ca e un carton jalnic si subtire. Ca sa nu mai zic ca se intampla sa mai si pierzi cartela uneori, aia da gaura in buget, descurc-o p-asta.

Sa presupunem ca alegem sa facem doar abonamente lunare, adica 70 de lei inmultit cu 12 luni = 840 de lei pe an. Am sa scad totusi o luna de concediu, ca fiecare isi calculeaza abonamentul astfel incat sa nu pice pe perioada concediului, deci 770 de lei. Pentru 50 de lei diferenta pana la cel anual eu nu stiu cine ar da din start 720 de lei pentru aceleasi beneficii si riscuri mult mai mari.

Nu mai adaug eventualele zile de medical, ca poate doar eu racesc in fiecare iarna. Nu adaug serile in care ies in oras si iau taxi sau uber spre casa, ca poate altii nu ies decat la o bere in fata blocului. Nu adaug nici zilele in care iau masina dus-intors, ca poate oamenii nu merg cu masina deloc. Daca le-as adauga, atunci clar as vedea ca eu mai bine raman la cartelele mele de 20 de lei, care adunate sigur sigur nu depasesc 720 de lei pe an. Si atunci la ce bun sa investesc in abonamentul anual?

Fidelizare sau tentativa nereusita?

Metrorex marketeaza aceasta cartela anuala astfel: „Abonamentul anual urmărește fidelizarea călătorilor de zi cu zi pe o perioadă mai mare de o lună și oferă avantajul unor costuri lunare reduse față de cele generate de achiziționarea mai multor abonamente lunare.

Astfel, prin comparația costurilor anuale pentru cele două tipuri de abonamente, călătorii care optează pentru acest abonament pot beneficia de circa o lună și jumătate de „gratuitate” la transportul cu metroul.” Total gresit. Fara luna de concediu, de fapt e doar jumatate de luna de gratuitate, cel mult. Pacat, era o treaba mult mai inteligenta abonamentul de 62 de calatorii, aia da fidelizare adevarata, puteam sa „aranjam” calatoriile fix cum voiam si nici nu ne durea sufletul daca expira cartela cu cateva calatorii pe ea – deci Metrorex, atentie, asta insemna bani pentru voi fara sa oferiti servicii in schimb. Asta inseamna sa gandesti bine o treaba, sa reduci durerea platii, astfel incat sa iti fidelizezi clientii.

Sunt convinsa ca pentru cei ce merg de 3-4 ori pe zi cu metroul si in weekend, abonamentul asta e super avantajos, insa cati sunt oamenii astia? Ce procent din randul calatorilor Metrorex chiar este avantajat de abonamentul asta? Daca metroul ar ajunge in tot orasul, ar avea sens, ai sti ca ai un plan indiferent unde trebuie sa ajungi, dar asa, e o investitie riscanta, cu o plaja ingusta de castiguri.

2 Comments

  1. Mariana Mariana

    Teoria ca teoria, dar ne omoara practica. Socoteli peste socoteli, demonstratii peste demonstratii cum ca nu este nicio afacere un asemenea abonament. Pai poate nu este neaparat destinat calatorilor care isi achita singuri transportul….poate este o varianta pentru companiile care isi permit sa acorde bonusuri angajatilor sub aceasta forma…Si apoi sa nu fim ipocriti. Cati dintre calatori folosesc metroul excusiv doar pentru drumul catre slujba si inapoi???!!! Exista cumva variante mai confortabile de transport si mai rapide in acest Bucuresti? Si ce daca la RATB am un abonament lunar valabil pe toate liniile care costa doar 55 lei (adica cu fix 15 lei mai putin decat cel de metrou , o diferenta substabtiala as zice…), daca traficul din Bucuresti este atat sufocant incat, odata urcat intr-un mijloc de transport de suprafata (fiindca nu exista si traseu de metrou pe distanta in cauza), la orele de varf, te rogi din toate puterile sa ajungi la destinatie inainte de a trece ziua…As fi mult mai multumita sa platesc 70 lei pe abonament la RATB, dar sa pot strabate in 30 de minute orasul de la un capat la celalalt, asa cum au posibilitatea cei care au sansa de a lucra la o firma amplasata pe traseul metroului, sau si mai bine, chiar langa vreo statie de metrou. Asa ca, recomand ca la urmatoarea analiza asupra utilitatii/eficientei unui obiect sau serviciu, sa va ganditi ceva mai mult, avand in vedere ca situatia descrisa nu este aplicabila tuturor.

    • cristina cristina

      Am impresia ca nu ati citit articolul. Am zis si eu acelasi lucru, cu metroul e cel mai bine in orasul asta. Nu criticam Metrorex si serviciile sale, criticam alegerea pretului abonamentului ANUAL, nici macar a celui lunar. Iar asta cu „poate nu este neaparat destinat..” sau „poate este o varianta pentru..” e doar o supozitie, cum pot sa vin si eu sa zic „poate pentru 80% dintre bucuresteni chiar nu e avantajos” si n-aveti cu ce sa ma contraziceti, ca nu exista transparenta statistica legat de numarul calatorilor, si nici nu ar putea exista, ca nu se analizeaza din start.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.